Proces-verbal de modificare a conceptului de proiect
Decizia Consiliului ONG de modificare a conceptului de proiect pentru Platforma Națională a Societății Civile din Parteneriatul Estic
Extras pentru procesul-verbal din comunicarea membrilor Consiliului ONG, pe e-mail, în perioada 27 martie – 2 aprilie 2020.
Context:
Antonița Fonari, Directoarea Platformei pentru Cetățenie Activă și Parteneriat pentru Drepturile Omului (CAP), a venit la 31 martie 2020 cu propunerea de a modifica conceptul de proiect care a fost discutat anterior în cadrul Consiliului ONG și care inițial avea scopul de a evalua nivelul de implementare și promovarea SDSC.
Propunerea prezentată de Antonița Fonari a fost ca CAP să ajusteze proiectul prezentat anterior și prezentarea unor argumente suplimentare . Proiectul modificat va include elaborarea Raportul alternativ a SDSC pentru Obiectivul III indiferent de câte evaluări externe și expertize ar avea SDSC până la finele lui 2020.
În lipsa interesului altor organizații membri din Consiliu în vederea elaborării rapoartelor alternative pentru Obiectivele I și II, CAP va propune și va remite membrilor săi – până la 2 aprilie 2020 – activități suplementare pentru un raport cât mai amplu pentru Obiectivul III, câteva analize și procese de advocacy pentru activitățile din acest Obiectiv și un concept de activitate a Consiliului ONG, care să ofere durabilitate / activitate Comitetului de monitorizare a implementării SDSC, pentru crearea căruia a pus umărul întreaga echipă a Consiliului.
Argumentarea propunerii puse la vot:
CAP este indicat drept partener la acțiunile: 3.1.1.1; 3.1.1.2; 3.1.2.1; 3.1.2.2; 3.1.2.3; 3.1.2.4; 3.2.1.1; 3.2.1.2; 3.2.1.3; 3.2.1.4; 3.2.2.1; 3.2.2.2; 3.2.2.3; 3.2.2.4; 3.2.2.5; 3.2.3.1; 3.2.3.2; 3.2.3.2; 3.2.4.1; 3.2.4.2; 3.2.4.3; 3.2.4.4 și 3.3.1.1 din SDSC (suplementar, CAP a contribuit, cu unii membri ai Consiliului ONG, la 1.1.1.2; 1.1.1.3). CAP a lucrat intens cu Guvernul în toată perioada de până acum, la care face referință Strategia. Mai mult, realizarea produselor în comun cu cele câteva Guverne care au existat în perioada de referință a fost extrem de dificilă – așa cum s-a transmis informația anterior, la ședințele Consiliului ONG. Respectiv CAP și partenerii lor sunt organizațiile care pot raporta ce au făcut pentru implementarea acțiunilor la care s-a făcut referință.
În cazul în care Expert-Grup, ADEPT sau alte organizații declară că activitatea lor și a CAP, în calitate de parteneri pentru Obiectivul III, se dublează, ei trebuie să argumenteze că au expertiză și activități în cadrul acțiunilor la care s-a făcut referință.
S-a subliniat faptul că CAP nu-și asumă o expertiză independentă, pentru a arăta o evaluare a domeniului din afară – aceasta fiind în posibilitate să o facă doar experți care nu au fost implicați în realizarea Obiectivului general III și care nu se află în conflict de interese cu instituțiile indicate în SDSC și planul de acțiuni al acesteia.
Reieșind din ToR-ul pentru SDSC expediat de către ADEPT către Consiliul ONG, Expert-Grup și ADEPT au planificat o expertiză independentă pentru a arăta o evaluare din afară cu implicarea a maxim 10 organizații pentru evaluarea întregii SDSC.
Instrumentele pe care le utilizează CAP și celelalte organizații, care au constituit mai bine de 10 ani Coaliția Voluntariat, implică comunicare și interacțiune cu peste 100 de entități care au participat până la acest moment la realizarea activităților din Planul de acțiuni SDSC, Obiectivul III.
În afară de faptul că CAP este inclus în Planul de acțiuni al SDSC, CAP primește aproape lunar de la instituțiile statului documente (care au legătură cu Obiectivul III din SDSC) pe care trebuie să le avizeze, comenteze, redacteze etc. CAP a organizat, împreună cu organizațiile din domeniu toate evenimentele de politici publice în domeniu, inclusiv ultima Conferință Națională a Voluntariatului (2017) și s-a angajat să monitorizeze Rezoluția Conferinței. Respectiv, CAP are parteneriatele și instrumentele necesare pentru a putea coordona efortul de elaborare a unui raport amplu pe Obiectivul III, implicit cu recomandări specifice pentru:
- Voluntariatul în situații de urgență;
- Centrul Național de Voluntariat;
- Modificarea Legii voluntariatului.
Propunerea de modificare a conceptului de proiect a fost susținută de către:
- Andrei GAIU – Director, Asociația „Tinerii pentru dreptul la viață” (TDV) / Membru al Biroului de Administrare, CNTM;
- Antonița FONARI – Directoare, Platforma pentru Cetățenie Activă și Parteneriat pentru Drepturile Omului (CAP);
- Carolina BUZDUGAN – Secretară Generală, AO „Alianța ONG-urilor Active în Domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei” (APSCF);
- Ludmila IACHIM – Directoare, Asociația „MOTIVAȚIE” din Moldova;
- Petru MACOVEI – Director, AO „Asociația Presei Independente”;
- Serghei NEICOVCEN – Director, Centrul Contact;
- Sergiu OSTAF – Director, Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO);
- Tamara ADAȘAN – Directoare, AO „HOMECARE”;
- Viorica MATAS – Directoare executivă, AO „Concordia. Proiecte Sociale”
Nu s-au expus asupra propunerii respective:
- Ilie CHIRTOACĂ- Consilier juridic, Centrul de Resurse Juridice din Moldova;
- Tatiana SAVVA- Economistă, Centrul Analitic Independent Expert-Grup.
Deciziile din prezentul Proces-verbal au fost adoptate la distanță, prin intermendiul tehnologiilor informaționale (on-line), în baza Regulamentului Consiliului ONG.
Procesul-verbal a fost elaborat de către Sergiu Godea, Secretarul Consiliului ONG.