Proces verbal al ședinței 02/12/2014 mandat VII a Consiliului Naţional al ONG-urilor din Republica Moldova
Proces verbal al ședinței 02/12/2014 mandat VII
a Consiliului Naţional al ONG-urilor din Republica Moldova
Locaţie: Institutul de Politici Publice
Data: 2 decembrie 2014
Participanţi din partea organizaţiilor membre ale Consiliului ONG:
1. Ecaterina MARDAROVICI, Președintă a Consiliului ONG
2. Antonița FONARI, Directoare Executivă, Centrul de Resurse „Tineri și Liberi”, Secretar General al Consiliului ONG
3. Alexei BUZU, Director Executiv, Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare”
4. Gheorghe ZASTAVNEȚCHI, Coordonator proiecte, Centrul „Speranţa”
5. Carolina GURĂU, Secretar al Consiliului ONG
Membri ai Consiliului ONG care au confirmat că vor lipsi, dar au menționat prin e-mail că susțin deciziile de la ședință :
1. Ghenadie ȚURCANU, Vice-președinte al Consiliului ONG, Coordonator Programe, Centrul PAS
2. Sergiu NEICOVCEN, Director Executiv, Centrul „Contact”
3. Iuliana CANTARAGIU, Expertă Proiecte, Centrul Național de Mediu
Membri ai Consiliului ONG care nu au confirmat prezența:
1. Ruslan BORZIN, Coordonator Centrul de Dezvoltare în Sănătate „AFI”
2. Larisa CELAN, Vicepreşedintă, ”Societatea orbilor din Moldova”
3. Natalia CRAVCIUC, Coordonatoare proiecte, Centrul Republican Pentru Copii și Tineret ”Gutta Club”
4. Aleona CIOBANU, Coordonatoare, Asociație ”Tineri pentru dreptul la viață – Bălți
Invitați:
1. Arcadie BARBĂROȘIE, Director Executiv, Institutului de Politici Publice.
2. Sergiu OSTAF, Director Executiv, CReDO
3. Andrei BRIGHIDIN, Director Dezvoltare, Monitorizare și Evaluare, Fundația Est – Europeană
4. Vlad GRIBINCEA, Președinte, CRJM
5. Pavel GRECU, Consilier juridic,CRJM
S-A DISCUTAT și S-A DECIS:
1. A fost elaborat draftul apelului public și s-a decis ca acesta să conțină în mod prioritar:
Politicile și acțiunile prioritare pentru Programul de guvernare vor include 7 priorităţi agreate cu societatea civilă anterior:
a) adoptarea în primele 100 de zile de mandat pachetul de legi legate de: (I) transparența proprietății în instituțiile mass-media (adoptarea unui nou cod al audiovizualului), (II) pachetul de legi privind controlul tutunului și (III) introducerea unei cote minime de reprezentare pentru femei și bărbați, conform propunerilor exprimate în repetate rânduri de către organizațiile societății civile,
b) intensificarea eforturilor pentru implementarea eficientă a tuturor reformelor inițiate, în conformitate cu cele mai bune practici europene, în special reformarea justiţiei, combaterea corupţiei și asigurarea funcționalității CNI pentru asigurarea integrităţii și combaterea conflictului de interese a funcționarilor publici;
c) asigurarea funcționalității depline a sistemului transparent al achiziţiilor publice, privatizărilor și înstrăinărilor bunurilor publice, acordarea subvențiilor și alocațiilor din bugetul de stat prin mecanismele și platformele informaționale accesibile pentru monitorizarea facilă,
d) adoptarea proiectului de lege cu privire la responsabilitatea și transparența finanțării campaniilor electorale, consolidarea monitorizării organelor de control, inclusiv interzicerea finanțărilor din străinătate pentru întreaga activitatea a partidelor politice,
e) consolidarea cadrului regulator (revenirea la aplicarea Legii transparenței decizionale în cadrul Parlamentului, introducerea dreptului la un remediu eficient pentru nerespectarea transparenței) și a practicilor instituționale de asigurare transparenței depline fără excepții în actul de adoptare a deciziilor și politicilor;
f) întreprinderea acțiunilor ferme pentru demonopolizarea ramurilor și industriilor economice inclusiv în domeniul bancar, asigurare și de export, inclusiv întoarcerea condițiilor facile de activitate a businessului mic și mijlociu.
2. S-a decis desfășurarea Conferinței de presă la data de 04.12.2014 și lista participanților: Antoniţa Fonari, Secretar general al Consiliului Naţional ONG-urilor; Arcadie Barbăroşie, Director executiv al Institutului de Politici Publice; Sergiu Ostaf, Directorul Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului; Alexei Buzu, Director Executiv, Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare”; Olga Nicolenco, Expertă în strategii electorale şi Vlad Gribincea, Director Centrul de Resurse Juridice.
3. Colegii de la CRJM au asistat la ședința Consiliului și și-au asumat elaborarea draftului Apelului public.
Preşedintele ședinței Ecaterina Mardarovici
Secretara şedinţei Carolina Gurău