Declarație de susținere a accesului direct al presei la ședințele Parlamentului
Noile reguli impuse jurnaliștilor de către Parlament au stârnit un șir de nemulțumiri, asta după ce în prima ședință plenară a deputaților mai mult de 40 de jurnaliștii au fost nevoiți să se înghesuie într-o încăpere mică și să lucreze în condiții insuportabile.
La scurt timp după aceasta jurnaliștii au solicitat conducerii Parlamentului să-și revadă decizia și să ofere presei condițiile necesare pentru reflectarea pe larg a activității deputaților.
În susținerea presei au venit mai mulți reprezentanți ai societății civile care declară că aceste reguli îngrădesc libertatea presei și limitează accesul direct vizual la activitatea Parlamentului. În acest sens, reprezentanții Consiliului Național al ONG-urilor și Consiliului Național de Participare (CNP) au atenționat societatea despre transparența inadecvată în activitatea legislativului. Vedeți declarația mai jos:
Consiliul ONG-urilor (Consiliul ONG)[1] și Consiliul Naţional pentru Participare (CNP)[2] atenționează asupra transparenței inadecvate în activitatea Parlamentului și Cabinetului de Miniștri
Luînd în considerație poziția societății civile privind transparența inadecvată a procesului de elaborare și adoptare a actelor legislative în cadrul Parlamentului, inclusiv accesul la proiectele de acte între dezbateri plenare, accesul la ședințele comisiilor parlamentare,
Luînd în considerație poziția comună a CNP şi Consiliul ONG privind sistarea transmisiunilor în direct a şedinţelor Cabinetului de Miniștri[3] inclusiv recomandările pentru asiguarea trasparenței integrale în elaborarea și adoptarea deciziilor[4],[5]
Salutăm relansarea activității Parlamentului în clădirea renovată, însă constatăm o serie de carențe privind modalitatea de organizare a accesului presei și părților interesate la activitatea plenului și a comisiilor parlamentare. În baza practicilor internaționale recomandăm:
Privind sala plenului Parlamentului (practica internațională a Norvegiei, Angliei, Turciei, Ucrainei, Cehiei, Bavariei, Parlamentul European, etc în anexă):
– Asigurarea accesului direct VIZUAL al presei și părților interesate în sala plenului Parlamentului, locurile special destinate separate de sala plenului Parlamentului,
– Asigurarea modalităților directe (nu intermediate (ghidate sau cenzurate de un editor) sau indirecte) de preluare a imaginelor și sunetului din sala plenului Parlamentului,
– Asigurarea modalităților facile de interacționare directă cu deputații Parlamentului în afara sălii plenului Parlamentului sau spațiile rezervate luării deciziilor deputaților doar în baza acreditării.
Privind transparența procesului decizional:
– Asigurarea accesului facil la proiectele de lege pe pagina electronică a Parlamentului inclusiv la redacția actelor dupa fiecare lectura,
– Asigurarea accesului facil la agendele și procesele verbale, înregistrările audio și video de activitate a plenului Parlamentului și a comisiilor parlamentare,
– Asigurarea accesului facil la informația privind votul fiecărui deputat pe marginea proiectelor de lege în adoptare,
Carențele enunțate reprezintă de facto limitări nejustificate și creează bariere în stabilirea raporturilor de responsabilitate a Parlamentului în fața cetățenilor.
Condițiile în care muncesc jurnaliștii pentru a urmări ședințele Parlamentului:
Video: http://unimedia.info/stiri/video-jurnalistii–revoltati-de-conditiile-in-care-reflecta-activitatea-parlamentului-72196.html
Condițiile în care lucrează jurnaliștii de peste hotare în timpul ședințelor Legislativului:
Sala Mare a Parlamentului Austriei, etajul 2 pentru accesul presei, etajul 3 pentru public
Sala Mică a Parlamentului Austriei, etajul 2 pentru presă, etajul 3 pentru public
Parlamentul Flamand, Belgia, balcoanele sun rezervate pentru presă, iar în spate sunt locuri pentru public
Parlamentul Poloniei
http://www.salon.com/2012/11/20/poland_thwarts_terror_attack_on_top_leaders/
Parlamentul Adunării al Consiliului Europei
Alexei Buzu,
Președintele Consiliului Național
al ONG-urilor din Moldova
Sergiu Ostaf,
Președintele Consiliului Național
de Participare din Moldova
Antonița Fonari,
Secretar General al Consiliului Național
al ONG-urilor din Moldova, Vicepreședintă
a Consiliului Național de Participare din Moldova
Ghenadie Țurcanu,
Membru al Consiliului Național
al ONG-urilor din Moldova
Centrul PAS
Larisa Celan,
Membru al Consiliului Național
al ONG-urilor din Moldova
Societatea Orbilor din Moldova
Serghei Neicovcen,
Membru al Consiliului Național
al ONG-urilor din Moldova
Centrul CONTACT
Catinca Mardarovici,
Membru al Consiliului Național
al ONG-urilor din Moldova
Clubul politic al Femeilor 50/50
Aliona Cebanu,
Membru al Consiliului Național
al ONG-urilor din Moldova
TDV Bălți
[1] www.consiliuong.md, pentru contacte: Antonita Fonari, secretar general al Consiliului ONG,
[2] www.CNP.md, pentru contacte: Sergiu Ostaf, preşedintele CNP, http://www.cnp.md/ro/contact
[3] http://www.cnp.md/ro/activitati/tiri-i-anunuri/item/1677-cnp-şi-consiliul-ong-iau-act-de-proiectul-hotărîrii-cu-privire-la-sistarea-transmisiunilor-în-direct-a-şedinţelor-guvernului din 05.07.2014
[4] HG 96 din 16.02.2010 cu privire la acţiunile de implementare a Legii nr. 239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional
[5] http://www.cnp.md/ro/produse/monitorizarea-politicilor/general/item/1864-rezolvarea-carențelor-transparenței-decizionale-a-guvernului-republicii-moldova CNP: Rezolvarea carențelor transparenței decizionale a Guvernului Republicii Moldova, din 14.01.2014