Declarație de susținere a accesului direct al presei la ședințele Parlamentului

Noile reguli impuse jurnaliștilor de către Parlament au stârnit un șir de nemulțumiri, asta după ce în prima ședință plenară a deputaților mai mult de 40 de  jurnaliștii au fost nevoiți să se înghesuie într-o încăpere mică și să lucreze în condiții insuportabile.

La scurt timp după aceasta jurnaliștii au solicitat conducerii Parlamentului să-și revadă decizia și să  ofere presei condițiile necesare pentru reflectarea pe larg a activității deputaților.

În susținerea presei au venit mai mulți reprezentanți ai societății civile care declară că aceste reguli îngrădesc libertatea presei și limitează accesul direct vizual la activitatea Parlamentului. În acest sens, reprezentanții Consiliului Național al ONG-urilor și Consiliului Național de Participare (CNP) au atenționat societatea despre transparența inadecvată în activitatea legislativului. Vedeți declarația mai jos:

Consiliul ONG-urilor (Consiliul ONG)[1] și Consiliul Naţional pentru Participare (CNP)[2] atenționează asupra transparenței inadecvate în activitatea Parlamentului și Cabinetului de Miniștri

Luînd în considerație poziția societății civile privind transparența inadecvată a procesului de elaborare și adoptare a actelor legislative în cadrul Parlamentului, inclusiv accesul la proiectele de acte între dezbateri plenare, accesul la ședințele comisiilor parlamentare,

Luînd în considerație poziția comună a CNP şi Consiliul ONG privind sistarea transmisiunilor în direct a şedinţelor Cabinetului de Miniștri[3] inclusiv recomandările pentru asiguarea trasparenței integrale în elaborarea și adoptarea deciziilor[4],[5]

Salutăm relansarea activității Parlamentului în clădirea renovată, însă constatăm o serie de carențe privind modalitatea de organizare a accesului presei și părților interesate la activitatea plenului și a comisiilor parlamentare. În baza practicilor internaționale recomandăm:

Privind sala plenului Parlamentului (practica internațională a Norvegiei, Angliei, Turciei, Ucrainei, Cehiei, Bavariei, Parlamentul European, etc în anexă):
– Asigurarea accesului direct VIZUAL al presei și părților interesate în sala plenului Parlamentului, locurile special destinate separate de sala plenului Parlamentului,
– Asigurarea modalităților directe (nu intermediate (ghidate sau cenzurate de un editor) sau indirecte) de preluare a imaginelor și sunetului din sala plenului Parlamentului,
– Asigurarea modalităților facile de interacționare directă cu deputații Parlamentului în afara sălii plenului Parlamentului sau spațiile rezervate luării deciziilor deputaților doar în baza acreditării.

Privind transparența procesului decizional:
– Asigurarea accesului facil la proiectele de lege pe pagina electronică a Parlamentului inclusiv la redacția actelor dupa fiecare lectura,
– Asigurarea accesului facil la agendele și procesele verbale, înregistrările audio și video de activitate a plenului Parlamentului și a comisiilor parlamentare,
– Asigurarea accesului facil la informația privind votul fiecărui deputat pe marginea proiectelor de lege în adoptare,

Carențele enunțate reprezintă de facto limitări nejustificate și creează bariere în stabilirea raporturilor de responsabilitate a Parlamentului în fața cetățenilor.

Condițiile în care muncesc jurnaliștii pentru a urmări ședințele Parlamentului:

Video: http://unimedia.info/stiri/video-jurnalistii–revoltati-de-conditiile-in-care-reflecta-activitatea-parlamentului-72196.html

 download

 

 

 

 

 

 

Condițiile în care lucrează jurnaliștii de peste hotare în timpul ședințelor Legislativului:

Sala Mare a Parlamentului Austriei, etajul 2 pentru accesul presei, etajul 3 pentru public

1653658_698811606830578_1675867140_n

 

 

 

 

 

 

 

Sala Mică a Parlamentului Austriei, etajul 2 pentru presă, etajul 3 pentru public

1898217_698813010163771_1894872610_n

 

 

 

 

 

 

 

Parlamentul Flamand, Belgia, balcoanele sun rezervate pentru presă, iar în spate sunt locuri pentru public

1939741_698829883495417_1718672587_n

 

 

 

 

 

 

 

Parlamentul Poloniei

http://www.salon.com/2012/11/20/poland_thwarts_terror_attack_on_top_leaders/

poland-attack-thwarted.jpeg-460x307

 

 

 

 

 

 

 

Parlamentul Adunării al Consiliului Europei

1899988_669683629744229_1702321011_n

 

 

 

 

 

 

 

Alexei Buzu,                                                               

Președintele Consiliului Național

al ONG-urilor din Moldova

 

Sergiu Ostaf,

Președintele Consiliului Național

de Participare din Moldova

 

Antonița Fonari,                               

Secretar General al Consiliului Național

 al ONG-urilor din Moldova, Vicepreședintă

a Consiliului Național de Participare din Moldova

 

Ghenadie Țurcanu,

Membru al Consiliului Național

al ONG-urilor din Moldova

Centrul PAS

 

Larisa Celan,

Membru al Consiliului Național

 al ONG-urilor din Moldova

Societatea Orbilor din Moldova

 

Serghei Neicovcen,

Membru al Consiliului Național

 al ONG-urilor din Moldova

Centrul CONTACT

 

Catinca Mardarovici,

Membru al Consiliului Național

al ONG-urilor din Moldova

Clubul politic al Femeilor 50/50

 

Aliona Cebanu,

Membru al Consiliului Național

 al ONG-urilor din Moldova

TDV Bălți

 


[1] www.consiliuong.md, pentru contacte: Antonita Fonari, secretar general al Consiliului ONG,

[2] www.CNP.md, pentru contacte:  Sergiu Ostaf, preşedintele CNP, http://www.cnp.md/ro/contact

[4] HG 96 din 16.02.2010 cu privire la acţiunile de implementare a Legii nr. 239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional

[5] http://www.cnp.md/ro/produse/monitorizarea-politicilor/general/item/1864-rezolvarea-carențelor-transparenței-decizionale-a-guvernului-republicii-moldova CNP: Rezolvarea carențelor transparenței decizionale a Guvernului Republicii Moldova, din 14.01.2014

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *