COMUNICAT DE PRESĂ
La 29 mai 2019, reprezentanții Consiliului ONG au avut o ședință de lucru cu reprezentanții direcției înregistrări organizații necomerciale din cadrul Agenției Servicii Publice.
Discuțiile s-au axat pe câteva din provocările curente cu care se confruntă constituenții Consiliului ONG precum sunt: înregistrarea și operarea modificărilor la statut, cuantumul taxelor percepute pentru furnizarea informației de către centrele multifuncționale ASP precum și modalitatea de calculare a acestora, dar și alte aspecte care influențează mediul de activitate al organizațiilor necomerciale.
Reprezentanții ASP au furnizat informații valoroase dar și soluții provizorii pentru unele din întrebările adresate de către Consiliu.
Actualmente cuantumul taxelor percepute este determinat de prevederile Legii privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali nr. 220, în anexă fiind stipulate toate taxele. În acest context reprezentanții ASP a menționat despre modificarea recentă a Legii privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali nr. 220. Potrivit acestei modificări la art. 4 (11) „Pentru înregistrarea organizației necomerciale, a modificărilor în statutul acesteia și în Registrul de stat se percepe o taxă în mărimea și modul prevăzute de Guvern”. Astfel, în scurt timp urmează a fi elaborată o Hotărâre de Guvern prin care vor fi stabilite taxele pentru organizațiile necomerciale. La elaborarea acesteia Consiliul ONG va interveni prin acțiuni de advocacy în vederea stabilirii unor taxe rezonabile, ținând cont de scopul non-profit al organizațiilor sectorului neguvernamental.
Cu privire la înregistrarea organizațiilor necomerciale la nivel local, reprezentanții ASP au dat asigurări că înregistrarea se desfășoară fără dificultăți. În cazul înregistrării unor alte forme juridice decât asociațiile obștești, documentele solicitantului se transmit către Centrul multifuncțional din Chișinău, fără a fi necesară deplasarea solicitantului. În cazul unor dificultăți sau necesității de ajustare a documentelor depuse , reprezentanții ASP comunică direct cu solicitantul, inclusiv prin e-mail, pentru a asigura înaintarea dosarului complet. Termenul de perfectare și înregistrare în acest caz nu depășește termenul legal stabilit de 15 zile pentru înregistrarea unei organizații necomerciale.
În vederea conformării cu rigorile fiscale, reprezentanții ASP au recomandat organizațiilor necomerciale care dețin un număr de înregistrare de tip vechi (Cod fiscal din 7 cifre), să depună o cerere gratuită la unul din Centrele Multifuncționale ASP pentru atribuirea unui cod fiscal nou din 13 cifre. Consiliul ONG s-a angajat că va asigura informarea organizațiilor membre despre această posibilitate.
Ședința s-a încheiat cu propunerea agreată de ambele părți privind organizarea unor ședințe de informare reciprocă, în vederea consultării reciproce în chestiuni ce țin de particularitățile sectorului non-profit, precum și discutarea periodică a problemelor practice cu care se confruntă atât specialiștii ASP cât și reprezentanții sectorului non—profit, în activitatea de înregistrare și evidență a organizațiilor necomerciale.